Förklaring

Vill utveckla mitt förra inlägg lite. Jag har faktiskt läst på om borderline väldigt mycket. Jag har googlat massor och jag tycker mig ha en ganska bra inblick i hur en person som lider av borderline fungerar och känner. Det mesta är antingen svart eller vitt. Ena stunden kan man vara jätteglad och nästa fly förbannad eller jätteledsen. Att en person har borderline gör inte den människan automatiskt till en dålig människa. Jag har vänner med borderline som är superfina människor. 


I J's fall så visst, det är förmodligen en ganska bra förklaring till varför hon betett sig som hon gjort. Hon har inte sökt hjälp för sina aggressionsutbrott och dom har funnits där sen hon var liten. Men hon kan ändå inte skylla på borderline och ursäkta sitt beteende på grund av borderline. Men det är just det som hon har så himla svårt att förstå. Hon sitter och skriver till mig att det faktiskt är en bra förklaring och att det är lika synd om henne som gått omedicinerad, utan terapi och fått må dåligt hela livet. Men det är personer som hört av sig till mig efter att jag startade bloggen som hon betett sig likadant mot som hon gjort mot mig. Även dom har uppmanat henne till att söka hjälp. Jag har uppmanat henne så många gånger till att söka hjälp men enda gången hon gjorde det var när det var försent. Hon hade redan hunnit förstöra mig enormt mycket. Hon säger att hon bett om ursäkt och att hon ångrar sig men sen kommer alltid den där sista kommentaren.
"Jag har ju faktiskt borderline och det är en väldigt bra förklaring till varför jag betett mig som jag gjort."

Just det är en sak jag stör mig på. Det är som att enligt henne så rättfärdigar hennes diagnos hennes beteende. Hon fortsätter använda det som en ursäkt och det är inte okej. 

Min mening med mitt förra inlägg var inte att klanka ner på människor med borderline för den diagnosen gör inte en människa automatiskt till ett monster.



C    •     •  

Jättebra skrivet. 🙂

Svar: Tack så mycket!
Rebecca Holmgren










Kom ihåg mig?
Hej! Jag heter Rebecca, är 21 år gammal och bor i Piteå. För tillfället studerar jag på folkhögskola och drömmer om att få utbilda mig vidare till sjuksköterska. I denna blogg kommer jag skriva om min vardag men jag lär skriva mest om den destruktiva relation jag tog mig ur för ett tag sedan.


HannaVic logotype