Borderline

J skrev till mig idag. Hon tyckte jag målade upp en bild av henne som en psykopat och att jag borde ha skrivit någonstans att hon har borderline. Hon menade på att det var en förklaring till hennes beteende. 


Jag har läst mycket om borderline men jag vet inte riktigt vad jag ska skriva ändå. Det är säkert väldigt jobbigt att ha en diagnos överhuvudtaget men oavsett om man har en diagnos eller inte så ursäktar det inte hur hon behandlat mig. Eller har jag fel? Ursäktar det hennes beteende? 



Anonym    •     •  

Du har inte fel. Det finns inga som helst ursäkter för hennes beteende❤

Svar: 💕💕
Rebecca Holmgren

Anonym    •     •  

Tänker att hennes person avslöjar sig, när hennes reaktion blir: Det här rår inte jag för, jag är faktiskt sjuk. Istället för, förlåt mig för allt det jag gjorde för att få dig att må dåligt. Jag menar, du beskriver otroligt bra och detaljerat hur du tagit skada i flera år. Du har ju levt i ett misshandels förhållande i flera år och ändå verkar hon inte känna skuld. Då tycker jag psykopat är ett lämpligt ord 😜

Svar: Tack för din kommentar 💕
Rebecca Holmgren

c    •     •  

Hon är utan tvekan helt och hållet skyldig till sitt vidriga beteende. Borderline förklarar inte psykisk och fysisk misshandel. Verbal misshandel. Eller de där kusliga personlighetsförändringarna hon skiftar mellan. Det hon har är psykopatiska tendenser. Tveklöst. Hon är rent farlig. Både för andra & för sig själv. Så NEJ, det är ingen ursäkt. Hon har inte ens bett dig om ursäkt, eller haft en gnutta ånger över det hon utsatt dig för. Allt handlar bara om henne. Hon saknar totalt insikt i det hon gjort. Vilket är jäkligt obehagligt. Tyck inte en gnutta synd om henne. Diagnoser eller ej.

Svar: 💕
Rebecca Holmgren

E    •     •  

Det krävs inte mycket googling för att få fram vad borderline innebär. Att säga att borderline inte kan förklara fysisk eller psykisk/verbal misshandel är ju felaktigt, och även att påstå att personlighetsförändringändringarna hon skiftar mellan inte har något med borderline att höra är även det ganska felaktigt. Föreslår att alla här googlar lite snabbt om diagnosen innan ni ställer psykopat-diagnos på någon.

"Borderline personlighetsstörning innebär att man är känslomässigt instabil samt har svårt för att känna igen och handskas med känslor. Ungefär 0,5-2% av normalbefolkningen har borderline, vilket gör personlighetsstörningen till en av våra vanligaste. Ordet borderline betyder gränslinje och det hänvisar till att störningen är svår att placera in i de fack man ofta sorterar in psykiska störningar i. Idag försöker vi istället använda begreppet emotionellt instabil personlighetsstörning eftersom att detta tydligare förklarar störningen men begreppet borderline lever ändå vidare.

Vad kännetecknar borderline?

Känslor av förtvivlan, ensamhet, nedstämdhet, irritation och ångest är vanliga hos en person med borderline. Känslorna är också instabila vilket betyder att man i ena stunden kan vara lugn och harmonisk för att i andra stunden känna sig uppjagat och ledsen. Starka känslor, känslor som utlöses lätt och skiftar fort kan vara svåra att handskas med för andra människor. Relationer till personer med borderline blir därför ofta både intensiva och stormiga. En extrem separationsångest förenklar inte heller saken. Vid endast hot om en separation kan känslor av tomhet och övergivenhet utlösas hos den som lider av borderline. Ett annat problem med borderline är att man tenderar att se saker i svart eller vitt istället för i gråskalor. Antingen tycker man att saker är jätte bra eller jätte dåliga. Man idealiserar människor eller nedvärderar dem, det finns inga mellanlägen.

Den som har en förvrängd självbild upplever sig själv på ett annat sätt än personer runt omkring gör. Man är osäker på vem man är och personlighetsdragen man har kan variera kraftigt i olika situationer. Upplevelser av värdelöshet härstammar inte sällan ifrån en både negativ och vacklande självbild. Människor med denna störning är känslomässigt sårbara och beteenden där man med avsikt skadar sin kropp genom exempelvis att skära eller förgifta sig förekommer ofta, vilket även självmordsförsök gör.

Personer med borderline är också mycket impulsiva vilket kan göra dem till en fara för sig själva och andra. Det kan handla om vårdslöshet i trafiken, sexuell äventyrlighet eller drogmissbruk. Impulsiviteten tillsammans med intensiva och snabbt skiftande känslor kan leda till känsloutbrott som omgivningen har svårt för att förstå sig på eller rent av slagsmål med andra personer."

Svar: Okej, jag är beredd att ändra min synpunkt. Att borderline inte förklarar hennes beteende är felaktigt. Men att det ursäktar hennes beteende är fel. Hon gömmer sig bakom sin diagnos och kanske ber om ursäkt men kommer alltid med andra ursäkter till sitt agerande som att det ska göra allt okej.
Rebecca Holmgren

Anonym    •     •  

Ursäktar fortfarande inte hennes beteende. Eller hennes brist på ånger för det hon gjort. En med borderline är inte så där känslokall, så där kontrollerande. Total avsaknad av insikt eller empati.

P    •     •  

Hon har ingen ursäkt för sitt beteende. Kämpa på!

Svar: 💕
Rebecca Holmgren

E (som tidigare kommenterade och att jag skickade pm)    •     •  

E - Bara för att det är en diagnos, en sjukdom ursäktar det ingenting. Det försvarar inte heller misshandeln. Stå på dig Rebecca! 💕

Svar: 💕
Rebecca Holmgren










Kom ihåg mig?
Hej! Jag heter Rebecca, är 21 år gammal och bor i Piteå. För tillfället studerar jag på folkhögskola och drömmer om att få utbilda mig vidare till sjuksköterska. I denna blogg kommer jag skriva om min vardag men jag lär skriva mest om den destruktiva relation jag tog mig ur för ett tag sedan.


HannaVic logotype